BAG OM KULTUREN: JOANNA STROZ

Kunstnerindlæg

KLOKKENISTEN PÅ FREDERIKSBERG. I “Bag om kulturen” dechifrerer vi kunstens økosystemer og giver kulturaktørerne ordet. De giver os et indblik i deres kreative metoder og overvejelser. I anden udgave fortæller klokkenist og musiker Joanna Stroz om arbejdet med og processen bag tilblivelsen af sine musikværker under Strøm-festivalen.

BYEN SOM VENUE
At rejse er at leve, som H.C. Andersen siger. Det er nok rigtigt, men for at rejse som musiker skal man først øve sig på sit instrument og have det godt i krop og sjæl med den musik, man afleverer til publikum. Det er de vigtigste principper for mig som professionel musiker.

For at opnå musikalsk frihed skal jeg sørge for at udvikle mig konstant gennem koncerter og øvning på mine instrumenter. Det kræver hårdt arbejde, selvdisciplin, men også fantasi og dedikation. Man kan på mange måder sammenligne det med at være en sportsudøver, bortset fra der her også er en stor kunstnerisk dimension.

Jeg arbejder i mit virke på mange forskellige kunstneriske platforme: Som solo- og ensemblemusiker (slagtøjspiller, vokalist, klokkenist), arrangør og komponist. Derudover er jeg en slags illustrator. Jeg tegner og maler, som en slags fysisk og mental meditation. Når jeg tager en pensel eller en blyant, improviserer jeg med linjer, former, cirkler og bølger, mens akryl eller olie fylder lærredet og giver det et stærk og personligt udtryk.

Mine illustrationer bruger jeg til den visuelle præsentation af mit arbejde, blandt andet som CD-covers, plakater og musikvideoproduktioner.

Som klokkenist står jeg for at skabe fælles referencer og sammenhold mellem mennesker gennem musikken, og jeg forsøger at kuratere mit repertoire efter de værdier. Klokkespil er byens hjerte og stolthed. Dens klang er dyb og kan høres mange kilometre fra tårnet, og derfor er det meget vigtigt at opbygge et godt repertoire.

Foto: Joanna Stroz tryllebinder Frederiksbergs borgere med Björk-klassikeren “Joga” under dette års Strøm.


FRA KLUBSCENEN TIL KLOKKETÅRNET
Det er altid en stor fornøjelse og udfordring at arbejde for Strøm. Dette år er tredje gang i træk. Det er ikke et typisk repertoire for klokkespilskoncerter, men det er måske netop i dén kontrast, at den kunstneriske nerve opstår, og der er god respons fra publikum.

I mit arbejde med at arrangere elektronisk musik til klokkespil er der mange ting at tage hensyn til. Både instrumentets fysik og tekniske muligheder samt valg af et varieret repertoire, der egner sig til at blive spillet i byens rum. Jeg bliver motiveret af at være med til at skabe et musikalsk landskab, som påvirker lytterne og giver en god stemning til Strøms aktiviteter.

 

Foto: Joanna Stroz samler tankerne før årets premiere på Strøm-værkerne.

 

I min sammensætning af værker har jeg tænkt på forskellige stemninger. De mørke toner i ”Hunter” af Björk, ”Twin Peaks Theme” af Angelo Badalamenti eller Robs Dougans værk  ”Clubbed to Death”. De matematiske værker som ”Radioactivity” af Kraftverk og ”Doctor Who” af Delia Derbyshire.

Energiske og rytmiske stykker som ”Children” af Robert Miles, ”I’ve Got The Power af Snap” og Delia Derbyshires ”Zwig Zwig Oo.Oo.OO”.

Meditative og melodiske værker som ”Aphex Twin” af Robert Balsam, ”Joga” af Bjork, ”Within” af Daft Punk og ”Teardrops” af Massive Attack.

Arbejdsprocessen var kreativ og intens, og det hele lykkes med en hjælpende hånd fra jazzguitaristen, Francesco Cigna, som skrev et par flotte arrangementer til denne lejlighed.

 

Foto: Dyb koncentration mens klokkerne klinger smukt over byen.

 

KLOKKESPIL ANNO 2017
Jeg havde et par personer på besøg under koncerterne til Strøm, og de var meget glade for at kunne opleve klokkespilstoner på nært hold inde i tårnet. Det er en super spændende oplevelse for folk, og derfor synes jeg altid, det er sjovt at præsentere instrumentet, spille koncert og fortælle de sjove historier om musikken og klokkespil generelt.

Det er vigtigt at skabe en positiv opmærksomhed og interesse for klokkespilstraditionen og dermed skabe nye visioner og muligheder for instrumentet og musikken.

Som kunstner prioriterer jeg at arbejde med mange forskellige æstetiske udtryk og har en ambition om at skabe nye veje for klokkespillet som fag. Mit næste projekt ”Vægterpigen i klokketårnet” er f.eks. skabt i samarbejde med skuespillerinden Anya Sass. Vi skal i gang med at forberede musikforestillingen, som skal opføres i Frederiksbergs Rådhus’ klokketårn og andre klokketårne her i landet.

Desuden fascinerer det urbane liv og dets musik mig. Jeg arbejder på at samle alle mine optagelser fra NYC, Irland og St. Louis for at skabe et patchwork, hvor byens klang blander sig med klokkemusik, effekter og andre instrumenter.

Lyt mere til Joanna Stroz:

Musikvideoen til værket “Drums & Bells”.

Den dugfriske single “Cupid”.